Status Quo - Reisverslag uit Warschau, Polen van Roland Potjer - WaarBenJij.nu Status Quo - Reisverslag uit Warschau, Polen van Roland Potjer - WaarBenJij.nu

Status Quo

Door: Roland Potjer

Blijf op de hoogte en volg Roland

29 September 2011 | Polen, Warschau

Na een lange tijd van afwezigheid, vond ik het nodig om weer iets van mij te laten horen.
De vrijlating deed mij erg goed, ik genoot met volle teugen van mijn vrijheid, de zon schijnt zoveel feller, het eten smaakt zoveel beter en niet te vergeten de frisse lucht in het park. Is er iets beter dan te fietsen door de mooie parken van Wroclaw terwijl de zon schijnt en je de frisse lucht inademt.

Nog een aantal feiten en beschouwingen die ik niet heb opgenoemd in eerdere reisverslagen.
In de winkel kan je zeer veel verscheidene vlees producten kopen. Dit loopt uiteen van koeientongen tot de hersenen van een varken. Ja dat is wel wat anders dan een hamburger van de Albert Heijn. Wij hebben tot dusver weinig spannends gegeten. Gelukkig hebben we twee winkels gevonden die producten verkopen die vergelijkbaar zijn met de kwaliteit van de Albert Heijn. Dit is zeer geruststellend, want als we elke dag naar de Lidl zouden gaan om kip te kopen, dan zou ik een zeer verdrietig mens worden.

Een van deze winkels is Carrefour, deze winkel is ik denk 2 tot 3 keer zo groot dan de Albert Heijn XL. Het is echt gigantisch, zoiets als de supermarché in Frankrijk met meer dan vijftig kassa´s. De andere winkel waar we veel boodschappen doen heet Epi, hier hebben ze erg veel luxe producten voor de welgestelde Pool. Op het parkeerterrein kan je dat goed zien. Elke dag dat wij daar heen gingen blonken de mooie bolides in de zon.

Over de was die ik hier zelf moet doen. De kleren gaan wel gewoon in de wasmachine, alleen het poeder dat wij eerst gebruikten voor onze kleren, was aanmerkelijk minder fris en het rook niet naar de bloemetjes zoals in Nederland. Vandaar dat wij een wat luxer vloeibaar wasmiddel hebben gekocht, ik heb hier nu al een aantal wasjes mee gedraaid en al mijn kleren ruiken heerlijk naar bloemetjes. Echt een opfrisser dus.

Gister viel de kettingkast van mijn fiets. Sowieso heeft deze fiets zijn beste tijd nog voor de 21e eeuw gehad. Vervolgens wat superlijm gekocht om de kettingkast aan de fiets vast te maken. Vandaag getest en het werkte helaas niet zoals ik het op papier had uitgewerkt. Ofwel terug naar de tekentafel. Vervolgens heb ik met het draad van de waslijn en met de superlijm de kettingkast weer aan de fiets vast gemaakt. De fiets is de eerste testronde ongeschonden doorgekomen ondanks de hoge stoepranden hier die funest zijn voor elke fietser. Later vandaag zal ik nog door het park annex bos gaan fietsen voor de zwaardere tests.

Over het weer in de afgelopen 4 weken dat we hier zijn heeft het nog maar twee keer geregend en een keer geonweerd terwijl ik wakker was. Misschien dat het hier de regen net altijd valt als iedereen aan het slapen of in huis is. Overigens dit betekent niet dat het altijd zonnig is, er zijn ook wat bewolkte dagen geweest, maar over het algemeen schijnt hier de zon. Qua temperatuur is het tussen de 20 en 25 graden overdag met zon. Zonder zon is het ongeveer tussen de 15 en 20 graden. Ofwel heerlijk weer.

Kabel televisie. Het is hier niet zoals in Nederland dat de staatszender de Champions League wedstrijden vertoont. Wij probeerden namelijk voetbal te volgen via de ouderwetse manier, maar dit feestje ging niet door. Waarop ik besloot om het programma Sopcast te downloaden. Even in het kort Sopcast is een programma waarmee je via internet een livestream van bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd kant ontvangen, zo kan je toch het voetbal blijven volgen. Als je dan de laptop via een hdmi kabel aansluit op de televisie kan je alsnog op een groot televisiescherm de Champions League en de Nederlandsche competitie blijven volgen. Nog een handigheidje dankzij deze hdmi kabel kan ik een film op mijn laptop afspelen en die vervolgens in HD kwaliteit op de tv zien. Tussendoor nog een bedankwoordje voor Ronald Reijnders die op mijn allerlaatste dag nog om 12 ’s nachts tijd had om wat films op mijn laptop te zetten, Ronald bedankt.

Het is vandaag donderdag de 29ste. Zondag op de tweede van oktober zal ik mijn inauguratie hebben die zich ook voor deze minor hebben ingeschreven. Wij zullen in de week van 3 oktober ook meteen een introductiereisje gaan maken. Deze reis gaat naar het zuiden van Polen, het schijnt namelijk dat ongeveer 50 kilometer onder Wroclaw al bergen/heuvels zijn. Wij zullen dus een spannende introductiereis maken naar de bergen. Hierover zal ik meer vertellen na mijn eerste week studie. Eindelijk gaat het dan weer beginnen.

Veel liefs, Roland.

  • 29 September 2011 - 10:27

    Joorin:

    Haha je blijft ook geboeid lezen hè, vakwerk opi. Succes met je trip! X

  • 29 September 2011 - 11:19

    Meike:

    Maar Roland.. julie aten bij de bbq toch ook altijd al koeienogen? ;)
    veel plezier! xx

  • 29 September 2011 - 14:25

    Yvonne:

    Leuk Roland!:D En geniet van de introductiereis. xxx

  • 29 September 2011 - 15:53

    Zusje:

    inauguratie? dat woord is me net wat te ver van onze appelboom gevallen roland... Maar ben benieuwd naar de reis :) veel plezier ! xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roland

Actief sinds 23 Aug. 2011
Verslag gelezen: 1348
Totaal aantal bezoekers 23640

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2011 - 03 Februari 2012

Wroclaw

Landen bezocht: